71,4% van de jonge gezinnen die “naar de solden gaan” doet dit online

 

Uit de bevraging via de Consumeter blijkt dat 44,5% van de volwassen Belgen soms producten koopt tijdens de solden, 31,5% doet dit vaak en 9,3% doet dit zelfs altijd (in elke soldenperiode).

Het verschil tussen mannen en vrouwen die aankopen doen tijdens de solden is eerder beperkt. 83,4% van de mannen koopt soms tot altijd producten tijdens de solden tegenover 87,1% van de vrouwen.

61,6% van de Belgen gaat tijdens de koppelverkoop op pad om één en ander te kopen nog vóór de officiële soldenverkoop van start gaat. 44,6% doet dit soms, 14,4% doet dit vaak en 2,6% telkens als het koppelverkoop is. Bij 65-plussers blijkt deze vorm van afprijzingen minder gekend te zijn: slechts een klein derde van deze leeftijdscategorie koopt minstens soms producten aan tijdens een dergelijke periode (tegenover 61,6% gemiddeld).

 

Producten die minstens “soms” in de solden gekocht worden betreffen vooral:

  • kleding (88,3%);
  • schoenen (73%);
  • multimedia (35,3%);
  • accessoires (juwelen, lederwaren, …) (22,5%) en
  • meubels en decoratie (22%).

Zoals te verwachten kijken vrouwen tijdens de soldenperiode meer uit naar kleding, schoenen, accessoires, meubels/decoratie en verzorgingsproducten terwijl mannen eerder uit zijn op multimedia of doe-het-zelf-artikelen.

10,2% van wie naar de solden trekt, doet dit vaak of altijd op de eerste dag van de solden. Jongvolwassenen voelen zich hier meer toe aangetrokken dan 45-plussers.

Wie minstens “soms” in de solden aankoopt, koopt niet enkel in de fysieke winkel. Enkel solden kopen in de fysieke winkel is goed voor 46,2% van de soldenkopers. Daarnaast koopt 12% zijn solden enkel online en maar liefst 41,7% koopt solden zowel online als in de fysieke winkel. 71,4% van de gezinnen met kleine kinderen die producten kopen in de solden doet dit online (al dan niet in combinatie met de fysieke winkel).

44,0% van de online soldenkopers (al dan niet in combinatie met de fysieke winkel) spendeert minstens de helft van zijn budget online. En 27,1% van deze online soldenkopers verwacht dat het aandeel online solden in de toekomst zal toenemen.

Bijna twee derde van de volwassen Belgen die producten in de solden kopen, bekijkt al vóór de start van de solden wat ze willen kopen in de solden. Dit is vooral het geval voor aankopen van kleding (80,2%) en schoenen (64,7%). Dit “vooronderzoek” gebeurt in ongeveer dezelfde mate zowel online als in de fysieke winkel.

Gemiddeld spenderen Belgen die minstens “soms” naar de solden gaan ruim 200 euro per gezin aan kleding, schoenen en accessoires tijdens een dergelijke soldenmaand. Ter vergelijking, gemiddeld geven deze zelfde gezinnen 130 euro per gezin per maand uit aan kleding, schoenen en accessoires buiten de soldenperiode.

 

Indien u meer informatie wenst over een bepaald onderdeel of indien u ook een vraag wilt stellen in onze Consumeter, kan u steeds WES contacteren.

[contact-form-7 id=”1055″ title=”WES contactformulier”]

Similar Posts