“What people say, is not what people do.”

Via de WES-hink-stap-sprong consumenten begrijpen.

Opiniestuk door Sigrid Defurne

Luisteren naar klanten of net niet? Op die vraag ging RetailDetail dieper in in haar column vorige week. Ze stellen vast dat bedrijven zich (vaak) verkeerdelijk inlaten met de meningen van consumenten. De geflopte initiatieven Shoes of Prey en Beedrop zijn daarvan pijnlijke getuigen.

Wat ik las, kwam uitvoerig aan bod tijdens mijn recente masteropleiding communicatiewetenschappen aan de UGent. Ook daar werden we als onderzoekers herhaaldelijk gewezen op het feit dat “What people say, is not what people do.” Mensen zeggen het ene maar doen het andere. Onderzoek waarbij mensen zijn betrokken, moet altijd rekening houden met die dimensie. Voor je het weet, heb je een product of dienst gelanceerd waar uiteindelijk niemand gebruik van zal maken. Zonde van de investering en zelfs risicovol voor het verdere bestaan van je bedrijf.

De column stelde dat ‘luisteren naar de klant’ en ‘de klant is koning’ nog steeds waarheden als een koe zijn, maar vroeg zich af wie al dat loeien begrijpt. Wie interpreteert het geloei correct?

Bij WES geven we advies dat is opgebouwd uit feiten en cijfers. We zijn geen consultants die de wijsheid in de mouw hebben zitten, maar bieden stevig gefundeerde inzichten zodat je als bedrijf onderbouwde keuzes kunt maken.

Hoe we dat doen? Via de WES-hink-stap-sprong.

We bieden je inzicht in de markt (hink), een duurzame strategie (stap) en een vlotte transformatie (sprong). Wij geloven dat bedrijven die wendbaar zijn optimaal kunnen groeien in een snel veranderende wereld. Hierbij focussen we op bedrijfsgroei en economische ontwikkeling.

Zo spring je verder én in de juiste richting.

Tijdens het markonderzoek (hink) brengen we jouw DNA als bedrijf of organisatie in kaart, het consumentengedrag (what people say, is nog what people do) en het ecosysteem met bijbehorende trends.

De “stap” uit de hink-stap-sprong gaat over strategievorming. We maken samen met jou slimme keuzes die

  • verder bouwen op de sterktes van jouw bedrijf;
  • maximaal inspelen op disruptieve uitdagingen binnen het ecosysteem;
  • ambitieus én haalbaar zijn.

In de transformatiefase (sprong) grijpen we verandering aan om de beste resultaten te kunnen bereiken. No-nonsense actieplannen, hands-on coaching en voorbeeldmanagement dienen hierbij als basis.

De jarenlange ervaring van WES weet dat enkel door een breed en objectief inzicht, co-creatie en creëren van draagvlak de valkuil van éénzijdige consumenteninput wordt vermeden.

Sigrid Defurne werkt sinds 2018 bij WES en is sterk in communiceren, plannen en organiseren met zin in travel. Sigrid kent de MICE- en eventbranche en heeft ruime ervaring met projectwerk. Door haar achtergrond in de zorgsector met de bouw van een nieuw ziekenhuis, zijn ook maatschappelijke en ruimtelijke thema’s haar niet onbekend.


Bron:

RetailDetail-nieuwsbrief
Column: Consumenten zijn slechte raadgevers
Published in Algemeen on 25-09-2019
Pauline Neerman

Graag meer info? Contacteer ons via onderstaand contactformulier.

[contact-form-7 id=”3191″ title=”Contact onderaan nieuwsbericht”]

Similar Posts