Sint besteedt 330 miljoen euro aan cadeautjes

Het onderzoeks- en adviesbureau wes research & strategy vroeg aan 2.000 volwassen Belgen in welke mate ze Sinterklaascadeautjes kopen voor hun kinderen, kleinkinderen, neefjes, nichtjes, … Uit de bevraging blijkt dat 52% van de Belgen Sinterklaascadeautjes koopt voor brave kindjes.

Aankoopgedrag volgens gezinstype

Uiteraard hangt het aankoopgedrag ook af van het gezinstype. Maar liefst 80% van de gezinnen met één of meerdere kinderen onder de zes jaar, koopt Sinterklaascadeautjes aan. Echter, ook in gezinnen met oudere kinderen (jongste kind ouder dan 12, maar jonger dan 18) komt de Sint meestal (in bijna de helft van de gevallen) nog langs. Geen onbelangrijk punt: ook de meeste grootouders vergeten hun kleinkinderen niet.

Voor wie Sinterklaascadeautjes koopt, is november vaak het startschot om ideeën op te doen (52% van de Belgen die cadeautjes kopen, begint hier in november aan te denken). 20% sprokkelt al ideeën in oktober, 12% zelfs nog vroeger. Slechts 12% van de Belgen denkt pas na over Sintcadeautjes wanneer het al december is.

Een kleine minderheid van de Belgen (4,5%) heeft vóór oktober al de meeste cadeautjes aangekocht. 9% koopt de meeste geschenken in oktober aan, 57% in november. Een kwart van de Belgen wacht tot op het laatste moment om geschenken aan te kopen en trekt pas in december naar de winkel. Deze cijfers liggen in lijn met vorig jaar.

Oriëntatiegedrag voor cadeautjes

Wanneer we op zoek zijn naar ideeën, dan baseren we ons voornamelijk op de traditionele kanalen, zoals de wenslijstjes van de kinderen (87%), traditionele printreclame (69%), informatie in de winkel (61%), informatie van vrienden/familieleden/collega’s (58%) en tv-reclame (45%). Informatiekanalen zoals nieuwsbrieven of sociale media, thans toch belangrijke informatiekanalen vandaag de dag, worden een stuk minder gebruikt als inspiratie.

Sinterklaas koopt vaker online

Circa 70% van de Belgen die Sinterklaascadeaus kopen, gebruikt het internet om het aanbod tussen de verschillende winkels te vergelijken of om prijsverschillen te onderzoeken. Internet speelt dus een belangrijke rol in het informatie zoekgedrag van Belgen.

De eigenlijke aankoop zelf gebeurt echter nog steeds vooral in de fysieke winkel (73%). Toch ligt dit aantal significant lager dan vorig jaar, toen kocht bijna 80% van de Belgen Sinterklaascadeautjes vooral in de fysieke winkel. 24% van de respondenten geeft aan dat ze hun cadeautjes hoofdzakelijk via een webshop kopen. 2,5% vindt zijn/haar cadeautjes vooral via tweedehandskanalen.

Budget

Als we kijken naar de gemiddelde uitgave per kind voor Sinterklaascadeaus, dan zien we dat er gemiddeld een bedrag van 64 euro per kind wordt gespendeerd. Volgens een schatting van wes research & strategy betekent dit dat Belgen circa 330 miljoen euro besteden aan Sinterklaascadeautjes.

Voor meer informatie contacteer Sofie Vanneste (050/36 71 20) of sofie.vanneste@wes.be

 

Neem vrijblijvend contact op voor meer informatie
[contact-form-7 id=”3191″ title=”Contact onderaan nieuwsbericht”]

Similar Posts